Business Improvers, Groei, Stap voor stap

5 redenen waarom de Scaling Up methodiek top is!

In de wereld zijn verschillende methodes die helpen bij de groei van je onderneming. Binnen Business Improvers omarmen wij onder andere het boek ‘Scaling Up – de groeiformule’ van Verne Harnisch. Een must-read als je als ondernemer groeiambities hebt! In dit eerste blog van een reeks licht ik toe op welk raamwerk Verne Harnisch zijn principes heeft gebouwd en vertel ik waarom wij er fan van zijn!

Harnisch heeft het 4D-raamwerk voor groeibedrijven ontwikkeld. Tijdens de ontwikkeling van dit raamwerk, hield Harnisch altijd een quote van Einstein in gedachte. Deze luidde: ‘Alles moet zo eenvoudig mogelijk worden gehouden, maar ook niet eenvoudiger dan dat’. Het laten groeien van een onderneming is een complexe zaak en hiervoor zijn robuuste, maar relatieve eenvoudige tools en technieken voor nodig. Het 4D-raamwerk bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Katalysator

De katalysator bestaat uit de drijvende krachten achter een organisatie. Dit zijn de leiders van een bedrijf en hun team. De uitvoering en implementatie van de groei-ambities wordt vergemakkelijkt als een team elkaar aanmoedigt, elkaar coacht, van elkaar leert, open staat voor nieuwe ideeën en technologieën.
  1. Aanjagers

Ondernemers wegen vaak twee rivaliserende aanjagers tegen elkaar af. Aan de ene kant hebben zij het belang om de reputatie van het bedrijf bij mensen hoog te houden. Denk hierbij aan werknemers, klanten, leveranciers etc. Aan de andere kant willen zij de productiviteit verbeteren door processen te optimaliseren en productiviteit te verhogen. Dit kan rivaliseren met elkaar terwijl beide nodig zijn om groei ambities waar te maken.
  1. Discipline

Voor een goede uitvoering is discipline nodig. Harnisch definieert drie gebieden waar deze discipline aanwezig moet zijn, namelijk: Leiders moeten prioriteiten stellen, er moeten kwantitatieve en kwalitatieve gegevens worden verzameld en er is een effectief vergaderritme nodig.
  1. Beslissingen

Uiteindelijk zijn er beslissingen binnen je organisatie nodig om het maximaal haalbare uit je organisatie te halen. Harnisch definieert vier fundamentele beslissingsgebieden die elke organisatie bezit. Deze beslissingsgebieden zijn mensen, strategie, uitvoering en cash. In een volgende blog meer over deze belangrijke beslissingsgebieden.

Zoals gezegd zijn wij fan van de aanpak. Om meerdere redenen geloven wij in de aanpak van Verne Harnisch, namelijk:

  1. Deze aanpak dwingt je na te denken over je eigen onderneming en de continu veranderende omgeving waarin deze actief is. Je bent klaar voor de toekomst en de veranderende klantvraag. Kortom je werkt aan je onderneming in plaats van in je onderneming;
  2. Het motiveert ondernemers om inzicht te krijgen in hun eigen organisatie en dit vinden wij een absolute must. Inzicht kan op veel verschillende gebieden zoals financiën, operationeel, sales, klanttevredenheid etc. Hierdoor stel je jezelf als ondernemer in staat om betere, onderbouwde beslissingen te maken dan alleen op je onderbuikgevoel te vertrouwen;
  3. Door telkens kleine, concrete stappen te zetten en de effecten van de stappen inzichtelijk te maken, zie je snel of ze effectief zijn. Hierdoor leer je als organisatie, ondernemer en werknemer snel en heb je snel resultaat;
  4. Het vergaderritme zorgt ervoor dat er aandacht is voor hetgeen belangrijk is. Alles wat aandacht krijgt groeit. Het is dus onvermijdelijk dat als je je onderneming aandacht geeft, deze groeit!
  5. Wij hebben hele slimme klanten. Er is veel kennis aanwezig en met een beetje doorzettingsvermogen en vasthoudendheid vinden zij de antwoorden om hun groeiambities waar te maken. Om de slimme antwoorden te vinden, zijn de juiste vragen nodig. Hier helpen wij onze klanten erg graag mee en geeft het ons enorm veel energie als de slimme antwoorden boven komen drijven en de groei werkelijkheid wordt!

Wil je meer weten over onze aanpak? Kijk op www.businessimprovers.nl/aanpak of bel mij gerust op 06-27586934.

Joris Braakhekke

Share this story: